Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

mandag 24. juni 2013

Wartehalle

Oppdatering, i dag var en klassiker i ventekretser.

Etter at IV-næringen var slutt kl 0400 i natt, skulle jeg egentlig ta blodprøve kl 08 og deretter forhåpentlig reise hjem. Blodprøven ble tatt kl 09, tok minst 2 timer å analysere og legen hadde mange andre pasienter som måtte behandles først.
Jeg benyttet denne uproduktive tiden til å "feike" matinntak: en nesten uberørt skål med altfor hard havregrøt som igjen kostet mer krefter å hoste, harkle etc enn de caloriene jeg fikk inn, et forsøk på sykehusmiddag: panert kylling (altfor krydret, for sterkt, for fett og for knudrete for svelget til denne pasienten).

Kl 1330 informerte jeg sykepleieren om at jeg dro kl 14, så om legen ville snakke med meg, burde han komme nå! (Litt uvant i de kretser, men det funket.) Overlegen kom, han er effektiv og forståelsesfull, og med henvisning til storkjøkkenets forsøk på matstell var han enig i at jeg var bedre tjent med å være hjemme.

Trofaste Konepones transportservice ankom og plutselig var vi endelig hjemme kl 15, det var deilig og jeg slapp etter hvert spenningen knyttet til akkurat det spørsmålet - ble nok litt stresset av å ikke vite sikkert om de ville slippe meg.

MEN, jeg er ikke ute av skogen enda, på slutten av en CiFu-kur er i hvert fall mine slimhinner og generelle allmenntilstand nokså i kjelleren. Som sagt, jeg er bedre enn sist, jeg kjenner meg nå slik jeg gjorde da jeg dro fra Ahus etter 2-3 døgn forrige gang. Igjen fokus på de små og nære ting: prøve å få inn noen slurker shake fra maccern i bilen på vei hjem fra Rad, en ny hjemmelaget og tilpasset shake etter hjemkomst og etter hvert litt fiskesuppe med bittelitt laks. Mye hvile og nå har jeg nettopp tydd til iskrem og kaffe trikset og så vidt fått til litt myk Snickers og kaffe. En hårfin balanse, nok til at jeg får inn noe, men må passe på at det blir sittende. Konepone er bekymret (hun er jo egentlig vant til 100 kg mann), men jeg tenker at det må hjelpe med en natts søvn og ro i heimen.

Nok om venting og mat:
Tusen takk for alle fest-telegrammer fra inn- og utland:
Fra Danmark kom denne festskålen fra J og J, A og P. Skulle ønske jeg hadde lyst på øl, men det ligger nok en stund frem..

Ellers ser det ut som en veritabel blomsterforretning her ;-) Tusen takk til alle som har sendt eller kommet med blomster.

Fv: fra I, B, S og T, fra naboen A, og fra tante T og onkel R.
Takk også for et utall av tekstmeldinger, med generell støtte og oppmuntring, med bursdagshilsner og gode ønsker. Igjen tror jeg at jeg har svart alle (de fleste?), men jeg har jo tidvis glidd inn og ut av bevissthet ;-)

1 kommentar:

  1. Livets rett sier:
    Du er dømt til å leve!
    Du må ikke kassere din skjebne men tvert imot ta den på deg.
    Fyll den ut som din hud!
    Bit livet i låret, finn fremtiden frem.
    Glem planer og visdomsord for i dag skal det pigadø meg leves!

    I dag har vi kriget med milkshake, fiskesuppe, blåbærsaft og is.....halsen din er ikke samarbeidsvillig og vil ikke slippe noe ned...

    Det er tøft å se en kriger som kriger på nært hold. Det er tøft fordi man blir med i krigen, for å krige, men fra et litt annet hold...
    Jeg biter meg fast i håpet om at du fortsatt er dømt til å leve, selv om krigene er tøffe og lange og noen ganger nesten meningsløse.....

    SvarSlett