Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

tirsdag 11. juni 2013

Kvelden før kvelden?

Nei, det er nok ikke lille Julaften. Snarere tvert imot. I dag har jeg fått en rolig dobbelrunde (milepæl) rundt Nordbytjernet, har spist godt og drukket jevnt gjennom dagen, så nå er jeg så forberedt som jeg blir. I morgen tidlig bærer det inn på Radium igjen, en ny uke jeg helst skulle brukt til noe annet. Ref tidligere innlegg: "What would you rather be doing?" Jeg kan tenke på en hel rekke alternativ ;-)

Så, i og med at jeg kommer til å ligge med et par venefloner i armene den neste uken, er det noe jeg vil gjøre annerledes nå?

Erfaring fra forrige runde er at jeg må gjøre mer for å prøve å spise og drikke for egen maskin lenger inn i kuren enn sist. Jeg får prøve med en tynn havregrøt, det kan jeg heldigvis ordne selv på det lille spiserommet på sengeposten. Jeg må be dem ordne noe "ønskemat" som jeg vet jeg kan få imeg.

Og jeg gir dem første dag til å sjekke renholdet på det spiserommet, deretter roper jeg på smittevernlegen - sist måtte jeg be en sykepleier om fjerne det verste av den inngrodde muggen på et par av spisestolene. Synlig dårlig hygiene er det siste du trenger når du er kvalm i utgangspunktet.

Jeg har bedt Konepone om å ta med milkshake (330 Kcal) fra nærmeste McDonalds når hun kommer på besøk.

Jeg må få et enda bedre kvalmeregime, dvs tettere påfyll med det som virker, slik at jeg orker å ta inn noe på toppen av 3-4 liter væske i døgnet. De sier så kjekt at : "Neida, det går i blodet, du kan ikke kjenne det i spiserøret og magen."
Vel, om det er diffusjon eller osmose er vel avhengig av begrepsbruken, men at "noe" lekker fra blodomløpet over i fordøyelsessystemet er ikke unaturlig. Når det tidvis går inn omkring en halvliter væske/time gjennom blodet, vil det oppstå et visst hydrostatisk trykk. "Trust me on this!" Det er jeg som har slangene i armen, og jeg kjenner det står saltvann til like oppunder ørene. Når jeg har fått intravenøs næring i tillegg, har jeg kjent smaken av det i tårekanalene i øyekroken!

Ellers vil jeg ut og vandre i korridorene et par ganger om dagen, så lenge jeg er i stand til det. Dessverre er Fu-delen av kuren planlagt  til 5 døgn (jada, 120 timer) nonstop, (kanskje 10 minutt pause for å dusje, plasthansker teipet over håndleddene for å beskytte veneflonene) så det blir jeg og "juletreet" på tur.

Denne gang vil jeg forsøke å avlede meg selv med film, musikk og lesestoff - om jeg orker - sist ble det litt tv-serie den første dagen, men jeg mistet fort interessen og konsentrasjonen.

Ellers skal vi prøve å få svar på hvor mange flere kurer de har tenkt å gi meg i denne omgang - det begynner å se dårlig ut for sommeren.

Takk for oppmerksomheten, da går jeg inn i Wifi-skyggens dal - og tar en bloggepause minst til tirsdag 18 Juni.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar