Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

mandag 3. juni 2013

Hva er egentlig problemet?

Jeg vil på ingen måte rangere forskjellige krefttyper, jeg ser mange på Radiumhospitalet som har det mye verre enn meg. MEN, vi Øre-Nese-Hals pasientene har ofte en tilleggsutfordring, nemlig dette med å spise og drikke.

Jeg hadde opprinnelig en minst 3,5 cm lang svulst i tungerota, denne omfattet også deler av det blåmerkede området i svelget. Etter strålebehandling i februar/mars 2009 var dette vevet drept. Det førte til at tunga etter hvert er litt "innhul", og at det er skader i svelget. Nå har jeg spredning av svulster langs spiserøret, fra det oransjemerkede området og videre nedover.

Som frisk trenger man aldri tenke over det, man har en ubevisst lukkemekanisme i overgangen fra det blå og oransje området som gjør at når man svelger mat eller drikke, lukkes luftrøret. På grunn av skadene fra svulst og strålebehandling er akkurat denne funksjonen ikke lenger automatisert hos meg. Når da spiserøret i tillegg klemmes sammen av de nye metastasene - er det utfordrende å få i seg noe.

Så her sitter jeg, fører oversikt, og det går i desiliter og skåler med havregrøt, suppe, milkshake (lettere å svelge tyktflytende drikke), 50 gram laks, 50 g kylling. Putter i fløte og rømme der det går.
OG: nytt av gårsdagen, kaffe og Snickers (182 kcal) !

Det er 9 dager til neste cellegift"kur", da bør jeg ha fått på meg et par kilo til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar