Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

fredag 7. juni 2013

Infusjon med antistoff gjennomført

I dag var 2. gangs infusjon med antistoff. Infusjonsenheten i 4 etasje på Radium er en dag-enhet, som tar imot pasienter, gir dem den korte kuren de skal ha og sender dem hjem igjen samme dag. Nå har jeg "testet" to forskjellige mannskap og må bare gi dem skryt - enheten virker veldig veldrevet, lyse og luftige lokaler hvor man tenker på hvordan pasienten har det. Denne følelsen får man når man ankommer resepsjonen, en sykepleier tar kontakt mens man sitter på venterommet og tilbyr seng om man er sliten, eller at man kan komme inn på behandlingsrommet og sitte i en bedre stol. Legen, selv om han er ny siden sist, har tatt seg tid til å lese journalen/epikrisen og stiller de rette spørsmålene før han godkjenner kuren.

Effektivitet i håndgrep og prosedyrer er ingen selvfølge (i min erfaring), men på infusjonsenheten ser det ut til at medarbeiderne kan sin jobb, og trives med det de gjør. Nøyaktig oppfølging, med blodtrykk, puls og temperaturmålinger på minuttet for den oppsatte prosedyren, virker veldig gjennomført - all honnør til personalet.

Hva er det så de har fylt i meg i dag? Et antistoff i -zumab slekten.
Et protein som skal forsterke kroppens immunforsvar ved å binde seg til kreftcellene og drepe dem!
Eller som de sier i cytostatikahåndboken:
"Antistoff-mediert cellulær cytotoksisitet (ADCC) inntrer når binding til målcellen har skjedd og Fc-delen av antistoffet interagerer med Fc-reseptorer på immunologiske effektorceller som NK-celler og monocytter. Disse vil så kunne drepe tumorceller ved lyse eller fagocytose."

Hmm, jeg er vel der at jeg tenker "virker det, så er det fint!"
Etter planen skal jeg ha TO slike infusjoner til. Kjør på!

Cetuximab

Det er noen få bivirkninger ved antistoffet, bla tilløp til allergiske reaksjoner, men det blir motvirket ved antihistaminer før antistoffet gis. I det hele tatt synes jeg at det gikk greit å bruke mesteparten av dagen på Rad i dag, solen skinner og jeg har fått gått meg enda en runde rundt Nordbytjernet (hver dag de siste 3).

Vekta på legekontoret viste også at jeg har lagt på meg 2,5 kg på en uke. Hvor mye av dette som er væske er uvisst, men alle blodverdier som kunne indikert problem med væskebalansen var ok. Vi har derfor avlyst faren for nyresvikt for denne gangen.

1 kommentar:

  1. Jeg ønsker deg lykke til med videre behandling. Jeg er så imponert over ståpåviljen din og måten du takler denne tøffe sykdommen på. Stå på videre :-) jeg tenker mye på deg og resten av familien din!
    Fra Marit i Ringebu

    SvarSlett