Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

mandag 17. juni 2013

Venteren

En kollega kalte meg nettopp krigeren, sannsynligvis etter å ha lest om Kampen.

Akkurat nå sitter konepone og jeg og venter på blodprøve resultater.  Etter å ha stått opp 0545 for å være på labben på Radiumhosp når de åpner for blodprøve tar det flere timer før resultatet foreligger. Så må en lege ha tid til å se på det for å fastslå om det kan bli kur eller ikke. Om dette ikke blir klart før ca kl 11, blir det ikke bestilt kur fra sykehus apoteket idag. Dette visstnok fordi kuren må igangsettes før kl 12, ellers blir det iflg sykepleier på dagskiftet for travelt for kveldsskiftet... !

Oppdatering nr 1: kl 1120 kom legen og ville ta en prat. Etter en stund fikk vi også vite at blodverdiene hadde karret seg over grensen, og at kuren kunne bestilles. Så da venter vi på at apoteket blander sammen noen giftige greier.
Og så er det å vente på blodtrykk, temp og EKG.

Man blir god til å vente. Kall meg heller venteren.

Oppdatering nr 2: kl 14:30 er jeg hjemme igjen, etter først å ha ventet litt til, deretter droppet av konepone på jobb, så får i hvert fall hun noe fornuftig ut av deler av dagen.
Det viste seg at sykepleieren hadde rett: at legen bestilte kur kl 1130 var ingen garanti for at kuren kunne bli gitt i dag. Det er tydelig at hensynet til sykepleierbemanning og arbeidsoppgaver på de enkelte skift trumfer legens godkjenning av kur. Så nå blir posen med cellegift lagt i et kjøleskap på sengeposten, en oppredd seng står tom til i morgen, og jeg møter tilbake i morgen tidlig, uten at det nødvendigvis betyr at kuren settes i gang når jeg møter frem. "Watch this Space"!

JA, det er litt frustrerende å møte for blodprøve idet labben åpner, bare for å erfare at man uansett IKKE hadde tro på å starte kuren i dag. [Kanskje kunne man rekvirert blodprøve hos det lokale legekontoret for å avgjøre om terskelverdiene for blodlegemer var tilfredsstilt, og sånn sett spart 2x7,5 timer i transport og venting?]
Jeg ser jo at hospitalet får ett ekstra liggedøgn, men det hjelper jo ikke meg når hele døgnet koker bort i kålen!
I og med at jeg IKKE regner med å være kjørbar når kuren er ferdig, og det uansett er dårlig butikk å ha bilen parkert på Rad i en uke, hadde jeg behov for ledsager på turen i dag. Nå blir vel jeg sykmeldt og har satt av tiden til dette (!) uansett, men konepone har da langt på vei kastet bort en arbeidsdag på talentløs venting. Hun tar det igjen ved å jobbe utover kvelden, men det er jo ingen tjent med.

Oppdatering nr 3: Aldri så galt osv, nå hadde jeg psyket meg opp til å ligge med slanger i armene etc, så jeg ser ikke helt på denne kvelden som en bonus...MEN, jeg fikk da kjørt sønnen på fotballtrening OG tatt en runde rundt Nordbytjernet.



Følg med på neste reportasje "frå Dortmunder Wartehalle" [tenk KLM-parodi på Sølve Grotmål] og verdsmeisterskapen i venting.

På grunn av Wifi-tørke på Rad, blir det neppe før Mandag.

1 kommentar:

  1. En kriger er jo vant til å vente Mårten! Forsett kampen.

    Tohmas

    SvarSlett