Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

lørdag 6. juli 2013

Prøvekjørt VAP'en

Fredag fikk jeg prøvekjørt VAP'en for første gang. En omfattende prosedyre med vasking, sterile hansker, sterile nåler, sprøyter med saltvann, tildekking av området mens infusjon pågår, setting av heparinlås (hindrer at blodet koagulerer i VAP'en) etter at nålen er fjernet osv.
Bildet viser, under det gjennomsiktige plasteret, et hvitt stykke plast som er "overbygning" for nålen som er stukket gjennom huden og inn i kammeret på vap'en.

Mens jeg ventet på at antistoffet ble klart fra apoteket, fikk jeg infusert saltvann i en takt på 1000 ml i timen. Det er dobbelt så mye som jeg fikk gjennom veneflon i armen. Jeg var ganske glad for å få i meg 1,5 liter væske i tillegg til antistoffet. Pga operasjonen på onsdag kom jeg litt i utakt med mat og drikke, og var blitt mer uttørket en jeg ønsker å være.
For øvrig er utslettene et resultat av cellegiftkurene, og gulskjæret er ikke gulsott, men rester etter spritvasking før operasjonen på onsdag.

Utsikten fra infusjonsstedet:

På fredag ettermiddag hadde vi besøk av E og N til pils og potetgull. Deilig å sitte ute i det første tilløp til sommersol på lenge, og deilig å kunne innta noe "normalt". Får nyte det til cellegift nr 3 starter på tirsdag. (Med forbehold, blodprøven på fredag viste lave verdier av hvite blodlegemer)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar