Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

søndag 26. januar 2014

Innleggelse av Peg - eller innleggelse av mann

Etter 3-4 tunge og slitsomme dager skal vi imorgen til poliklinikk på Ahus, fo rå få vurdert tilstanden og om det kan legges inn peg med lokal eller sentralbedøvelse. De er redd for at jeg i utgangspunktet ikke er sterk nok til å få narkose, jeg på min side tåler dårlig å være våken og kjenne på et gastroskop bli ført ned i magesekken (kort fortalt bruker man lyset fra et gastroskop til å finne et snitt sted på magesekkveggen hvor man kan tre inn en plastslange som senere blir foringsveien utenom spiserøret. Slik det kjennes ut nå - jeg har ikke fått spist noe særlig for egen maskin de siste dagene - tablettene bare klistrer seg til gane, hals og pose i svelget. Maten likeså. Så følger hosting, harkling og spytting. (Jada, det er ubehagelig å ha det sånn, beklager at dere må lese om det.)

Vi (særlig konepone som sliter med å se meg sånn), kommer nok til å be om å få noe næring og væske intravenøst - det betyr typisk innleggelse på sengeposten. Det igjen betyr at vi har TO billetter til Mandagens forestilling av La Boheme til overs (bestilt i overmot for en uke siden).


2 kommentarer:

  1. Hei!
    Som jeg tidligere fortalt så fikk jeg lagt inn peg under min kreftbehandling i 2012 pga at jeg ikke tok til meg næring.
    Via pegen fikk jeg både næring og medisin.
    Som deg, så var jeg meget skeptisk til å legge inn peg uten narkose. Men dem ville ikke legge meg i narkose da jeg var så mye bestrålt mot halsen at den blitt så trang. Så jeg måtte, under protest, gå med på å legge den inn i våken tilstand. Men de gav meg noe, uten at jeg visste det, som gjorde at jeg "blacket ut". Jeg husker bare at jeg fikk en spray i halsen som gjorde meg litt svimmel. Sen så kom jeg til meg selv på overvåkningsavdelingen og da var pegen på plass. Alt uten narkose.
    Håper du også kan få noe slikt som det jeg fikk slik at du kommer lettere gjennom denne prosessen du også.
    Aner ikke hva jeg fikk men kanskje din lege skjønner hva det er.
    Lykke til uansett :)
    Synd dere ikke får se "La Boheme". Det skulle jeg ønske dere hadde kunnet.
    Kram från
    Monica (svenskan)

    SvarSlett
  2. Av og til treffer Bjørn Eidsvåg oss med sine sanger: "Me ska aldri legg oss ned":
    http://www.youtube.com/watch?v=J2Oc1cO-N8k

    God knib :-)

    SvarSlett