Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

fredag 20. desember 2013

PUSTEVANSKER OG CT

Det begynte egentlig med en avbrutt tur rundt Nordbytjernet Ma 16 Des:
Det skimtes et gjenfrossent tjern i bakgrunnen, det betyr at her har det vært kalt lenge og det døde treet ved starten av runden min ble også fort slutten på dagens tur - Jeg  hadde problem med å trekke pusten,, og det førte meg to dager senere (i går) til innleggelse på Ahus. Jeg skulle "bare" til poliklinisk konsultasjon med legen på palliativt team (trodde jeg), men møtte i stedet en ØNH-lege som ville titte i nese og svelg (laryngoskopi) for å se om det skyldtes noe "mekanisk" - en innsnevring rundt puste- og spiserør [det er det jo, men jeg ble skeptisk når det inntraff så plutselig- og vi har jo villet få en ny bildediagose, så ettter litt snakk rekvirerte han CT-undersøkelse samme dag, men det krevde innleggelse (med blodprøve og temperatur- og blodtrykksmåling OG egen seng på sengeposten så like plutselig var jeg tilbake på mitt "lokalsykehus". Det å få CT var jo egentlig en positiv overraskelse, MEN dessverre viste ikke bildene noe vi kan bruke til noe, Ahus hadde jo ikke kopi av de forrige bildene, og derfor ikke noe reelt sammelikningsgrunnlag, så etter en del snakk ble de enige om å sende bildene til Radiumhospitalet, slik at reell sammenlikning kan finne sted (har det vært "progresjon", så virker ikke den cellegiften jeg går på nå og da er det vel bare å la være, eller  å prøve en annen type, på den annen side, dersom det ikke har vært progresjon, må pustevanskene skyldes noe annet og en av legene på Ahus begynte også å snakke om at man mulig måtte vurdere å intubere [lage hull inn til pusterøret] om dette ble akutt verre. (håper jo i det lengste å unngå det.

Nå kjennes det jo ganske akutt, her jeg står i desemberstormen på Lindesnes fyr hvor det blåser VESTAVIND fra alle kanter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar