Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

tirsdag 17. desember 2013

1 Kiropraktor, 3 Fysioterapeuter og 1 naprapat med nåler tar seg av nakken min denne uken

Nå har jeg en nakke som bare en kiropraktor kan være glad i. Vanskelig å si hva som er årsak og virkning, men det er jo slik med anatomien, at "alt henger sammen med alt" (Gro) Jeg er jo operert på siden av nakken/halsen, det er tatt bort en lymfekjertel og dermed hoper det seg opp med lymfevæske på halsen, samtidig som de kan ha skadet nerver som går til muskulaturen i skulderen.
Ellers, når jeg sitter med laptop'en bokstavelig talt i fanget - så blir det jo mye statisk muskelarbeid, stive skuldre forsterker problemet med lymfevæske og dyp muskelmassasje hos fysioterapeut motvirker også uttransport av lymfevæske fra de berørte områdene. Lymfesystemet forgrener seg parallellt med blodårer og vener og er jo en del av kroppens forsvarsmekanisme (immunforsvaret) ved infeksjoner og vil blant annet filtrere ut fremmede organismer som kreftceller eller betennelser. Det var grunnen til at jeg høsten 2008 kjente hovne lymfeknuter på halsen og at de siden ble operert bort, se nederste bilde. Slike klumper på halsen trykker på nervene og muskulaturen, samtidig med at de blokkerer lymfebanene og kan føre til lymfødem (opphopning av lymfevæske, som igjen presser på muskulatur og nerver= smerter og ubehag. Nå, etter at kreften vendte tilbake, har jeg vill vekst i en av lymfekjertlene på halsen og det gir følgeeffekten press på nerver og muskulatur, som igjen gir press på ligamenter som krysser ryggraden og nakkevirvlene noe som igjen gir trekk på nakken og drar den ut av stilling. I tillegg har jeg flere angrepne kjertler i brystet som igjen presser på spise- og pusterør med de utfordringer dette gir. I går fikk jeg komme til behandling hos min kjære fysioterapeut W ved norsk lymfødemklinikk nederst på St.Hanshaugen i Oslo, trofaste konepone kjørte meg inn i rikshovedstaden og vi tok for oss av det hovedstaden kunne by på, både av kafekultur

og besøk hos Gutta på Haugen - og gutta har masse godsaker, blant annet et utvalg av upasteuriserte oster (på mitt ledende spørsmål om de merket ostetollen ble det svart "Håpløst"), skinker inkludert Stavangerskinke fra Idsøe (den er faktisk på høyde med en italiensk "cotto", jeg må huske å spørre hos Idsøe hva de grisene spiser!, pølser (salume) og pancetti
 
 
 

1 kommentar:

  1. God førjulstid! Ser ut som du er i de beste faglige hender, både hos fysioterapeuter og hos Gutta. Fristelsene står absolutt i kø i den butikken. Har fått smakt juleøl fra Nøgne Ø, men det var mørkt både i glasset og på vertshuset. Den virkelige oppdagelsen er alle ølsmakerne. Det er som å se et hemmelig brorskap som har eksistert hele tiden, hvis tegn man ikke har lagt merke til. Referanser til obskure merker og koder. Hvordan det syder og bobler av hjemmebrygging, rødøyde kolleger som utveksler IPA- og julebryggerfaringer dagen derpå, folk som ber om øl- og osteråd på Facebook og kjapt får nærmere 80 råd fra de fjerneste avkroker. The unbeerable lightness of being!

    SvarSlett