Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

fredag 7. desember 2012

8 dager siden strålebehandlingen ble avsluttet

En drøy uke etter behandlingen begynner kroppen å komme i væske- og kaloribalanse, så det er bra!
I kveld har vi spist taco - selvsagt ikke noe særsyn i de tusen hjem på en fredagskveld, men allikevel en liten milepæl for meg.
Et glass øl ble tvunget ned - det smakte ikke spesielt godt etter to uker på vannvogna, men det normale er det nye ambisjonsnivået!

Jeg sitter og kjenner på fenomenet "akkumulert strålevirkning" - virkningen av stråledosene kommer gjerne for fullt en viss tid etter strålingen er avsluttet. Det er vanskelig å vite hvor langt i kjelleren jeg skal - selv om jeg har erfart strålebehandling før, var det nå færre men mer intense doser. Hensikten er jo å drepe kreftceller, men selv om strålefeltene begrenses er det ikke til å unngå at også friskt vev og organer berøres. Om noen dager håper jeg å kjenne at den store, "infiserte" lymfekjertelen begynner å "visne".

Ellers er det fortsatt mange som ringer eller legger igjen kommentarer på fjesboka til konepone. Takk for all omtanke.

En del har spurt om "prognosen". Svaret er todelt: det har vi ikke så veldig lyst til å tenke på, men det er naturlig at dere spør. Rent faktisk er det umulig å svare, fordi vi må vente til en gang på nyåret med å få tatt nye prøver, CT-bilder osv for å ha noe å sammenligne med bildet før behandlingen startet. Jeg tenker at det er bare slik man kan vurdere i hvilken grad strålebehandlingen har virket - og deretter avgjøre hva som kan gjøres med andre virkemidler senere.

I morgen blir det tur!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar