Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

fredag 11. januar 2013

Prosjektet - eller Listen...del I av flere

Siste uken av strålebehandlingen (i slutten av November 2012) var jeg både kvalm og manglet matlyst og gikk ned 7-8 kg. Jeg ble innlagt for å få intravenøs væske og næring. Da jeg var ferdig med strålebehandlingen, ble overført fra Radiumhospitalet til Ahus, og fortsatt var på intravenøs næring kjente jeg på HVA jeg hadde lyst på å spise og drikke. (Vel, lyst hadde jeg fortsatt ikke, men jeg tenkte på hva jeg ville spist og drukket HVIS tilstanden var normal.) Jeg fortalte konepone om "synet" av en stor mugge frisk appelsinjuice med isbiter, selv om jeg visste at den ville være altfor syrlig i min tilstand.
Jeg lagde meg en liste over hva jeg kunne drikke, og hva jeg ønsket å kunne drikke, fra blåbærsaft, cola, husholdningssaft og videre til drikkevarer som jeg gjerne nyter til god mat. Fra tidligere innlegg kan dere se at jeg måtte "lære meg" å drikke øl og vin på nytt - ikke for at jeg "måtte", men fordi jeg ville at situasjonen skulle være så normal som mulig. Normalt ble min målsetting. De som har fulgt med en stund vil ha sett at jeg hadde en foreløpig topp 11 desember, jeg hadde åpnet en god Brunello.

Samtidig som jeg var innlagt på Ahus og nettopp hadde fått den uventede (vel, sjokkerende) nyheten om at jeg faktisk IKKE kunne kureres) begynte jeg å tenke på hva jeg vil bruke den gjenværende tiden til...

Nettet er fullt av såkalte "Bucket Lists" - ofte kalt "100 ting å gjøre før man dør" på norsk.

Jeg brukte en del tid mens jeg hentet meg inn igjen den første helgen i Desember til å tenke over HVA jeg ville sette på en slik liste. Jeg har heldigvis fått opplevd en del allerede i løpet av de forrige 49 årene, så en god del av de "normale" punktene, de vanlige stedene og aktivitetene har jeg og konepone allerede vært eller gjennomført.

Mange av de listene som publiseres inneholder enkelte "spektakulære" aktiviteter eller luksuriøse (les kostbare) reisemål. Jeg avgjorde tidlig at det måtte foretas noen avveininger i forhold til økonomi og tidsramme/resthelse.

I løpet av den siste måneden, og særlig etter legebesøket 2 januar (se eget innlegg), har jeg innsett at nettopp dette med tidshorisont er den virkelig usikre faktoren i dette regnestykket.

Mer følger, nå er det helg etter en fin arbeidsuke.

Takk for oppmerksomheten.
PS. Noen få, enkle mål er allerede gjennomført, se nederst i bloggen.

PS 2:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar