Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

tirsdag 1. januar 2013

KURASJON ELLER PALLIASJON?

Godt Nytt År! Etter en uke med jule-, bursdags- og nyttårsfeiring  (tusen takk til M og O for koselig julefeiring etter alle kunstens regler, N og E for pinnekjøttmiddag mmm 3. dag, M og J for 50-årslaget  4. dag og E og H for svært god mat, drikke og hyggelig selskap i går aftes) venter alvoret og hverdagen.
I forkant av morgendagens timeavtale på Radiumhospitalet leser jeg i læreboken "Palliasjon".
Det er ganske nyttig, blant annet leser jeg på side 40 at den "gamle modellen" med en skarp todeling av ansvar og oppgaver mellom kurativ og palliativ behandling ikke er hensiktmessig.

"Man bør heller innrette organisasjonen og tenkningen med en flytende overgang." Dette synes fornuftig når man utvider behandlingens hensikt til 4 grupper:

1. Kurativ behandling: Målet med behandlingen er å kunne helbrede pasienten for den aktuelle lidelse.
2. Livsforlengende behandling: Målet med behandlingen er å forlenge livet til pasienten.
3. Palliativ, symptomforebyggende behandling: Målet med behadnlingen er å forebygge eller utsette symptom (en plage) som med stor sannsynlighet vil komme raskt uten behandling. Målet kan være å utsette utviklingen av  sykdommen for en tid. Behandlingen er rettet mot tumormanifestasjonene.
4. Palliativ, symptomlindrende behandling: Målet med behandlingen er å lindre plagsomme symptomer. Behandlingen er rettet mot ett eller flere av disse symptomene. (Definisjoner, s 41)

Ut fra dette tenker jeg at vi kan bevege oss fra en "enten - eller" tankegang til en mer Ole Brumm-aktig "ja takk, begge deler".

"En behandling som gis for å forlenge livet kan gi en del bivirkninger. Utfordringen til legen vil være sammen med pasienten å veie den forventede effekten (livsforlengelse) opp mot den eventuelle forringelsen av livskvalitet som oppstår på grunn av den generelle behandlingsbelastningen."(s41)

Her får vi altså bekreftet denne bloggens tittel
.

Jeg tenker også at det blir nødvendig å få vite noe om prognoser for å komme videre. Målet blir jo å ha det så bra som mulig (og så lenge som mulig), men "optimal palliativ behandling oppnås best ved å planlegge og igangsette nødvendige tiltak på rett tidspunkt i et sykdomsforløp".(s39) Våre spørsmål til legen imorgen vil nok mye handle om dette.
Vi må også etterhvert få mer kunnskap om forventede symptomer. Symptomkontroll (pkt 3 og 4) blir sentralt. Det skilles mellom de plager som er direkte forårsaket av sykdommen, og de som er bivirkninger og indirekte virkninger.
Ellers er jeg spent på ansvarsdelingen, selv om jeg tilsynelatende er sendt videre fra spesialistinstitusjonen (Radium) til mitt "lokale" sykehus (Ahus), skal jeg jo til kontroll/samtale nettopp på Radiumhospitalet i morgen. Samtidig har jeg i løpet av den siste måneden også fått innkalling til Rikshospitalet for kontroll. Det er fint at mange er interessert i meg, men det kan jo bli uklare ansvarslinjer, hvor den ene hånda ikke vet hva den andre gjør.

I morgen vet vi mer (?)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar