Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

fredag 15. november 2013

Hvordan det går?

Jo, det går vel omtrent som før..
fortsatt mye fokus på mat og drikke, men med kvalmestillende tabletter på kvelden blir neste dag noe lettere. Det går i rømmegrøt og supper (enten med laks eller kylling), i går fikk jeg også i meg en ostekake (Kaffebrenneriet - "New York style", en kaloribombe kjentes det ut som.

I går hadde vi hjemmebesøk av legen fra palliativt team på Ahus og det var greit å få besøk hjemme, da slapp vi å dra ut av huset og vandre rundt på det store sjukehuset. Fordelen med at legen nå har vært på konsultasjon, er at hun nå vet hvem jeg er og hvordan jeg har det, slik at det blir lettere for å henne å respondere på eventuelle behov som resten av teamet (for eksempel sykepleierne) formidler. Hun meldte seg også inn i klubben som mener at behandlingen ikke må bli verre enn sykdommen, og er enig i tanken om at vi bør vurdere om mer cellegift nødvendigvis er det riktige valget. Hun skrev også ut steroider (kortisol) for "matlyst og redusert kvalme", så får vi se om det hjelper (det blir etter hvert vanskelig å si akkurat HVA som hjelper når antallet forskjellige tabletter overstiger 4, og nesten alle skal jo også svelges - noe som har sine egne utfordringer)

Som nevnt i innlegget "14 dager fri" er det veldig greit å slippe fokus på neste cellegift-infusjon med sine bivirkninger og heller prioritere inntak av mat og drikke samt andre ting som gjør livet verdt å leve, jeg trenger krefter for å kunne fungere så noenlunde.

Ellers
Og ellers har jeg nå vært til fysioterapi og fått behandling for stive skuldermuskler (i den grad det er noen muskler igjen), det har vært deilig og bidrar nok til bedre allmenntilstand.


Kommentarer
Takk igjen for hilsener og kommentarer jeg får på diverse medier (sms, mail, gule lapper (hei PC), hilsener overbrakt via andre). Noen av disse er både konstruktive og lærerike - i den forbindelse henstiller jeg til at kommentarene kommer her i bloggen, det kan være med på å gjøre bildet og diskusjonen mer fullstendig og kanskje nyttig for andre. (Omtrent som i klasseromsituasjonen, hvor studentene innimellom venter til en pause med å ta opp spørsmål. Når det bedømmes at et slik spørsmål har allmenn interesse, pleier jeg å ta det opp igjen i plenum, slik at flere kan få nytte av økt innsikt.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar