Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

søndag 8. september 2013

Lavvo-tur

Ukens andre natt i sovepose! Denne gang selvvalgt.
O hadde invitert på lavvo-tur i "villmarken", det passet endelig å innkassere 50-årsgaven, tur med overnatting, rødt kjøtt, rødvin og skotsk landbruksprodukt.

Vi kjørte inn til Storøyungen i Romeriksåsen, med kano på taket og lavvo i bagasjerommet. Etter en lett lunsj, bar det ut på vannet for å teste "hallet" til O.
Det var nok for ferskt, så det var bra at han hadde med et stort stykke rødt kjøtt. Dette ble bålstekt på flat stein, her de to siste bitene, pålagt ost. Med et krus Barbaresco og chips til, var det jo en ordentlig tre-retters.
Godt å komme seg ut i naturen, greit å kjenne at både kjøtt, rødvin og, under noe tvil, skotske produkter lar seg fordøye. 7 uker etter siste cellegiftkur begynner inntaket å stabilisere seg, men det er fortsatt et stykke igjen før smaken er som før. Jeg testet ut Amarone på onsdagskvelden, men det er fortsatt litt "perler for svin".

Avslutter med et par stemningsbilder - solnedgang over vannet.

2 kommentarer:

  1. Det så skikkelig digg ut mårten. Egentlig ikke nøye om fisken biter eller ei tenker nå jeg. Det er det å komme seg ut og oppleve fine dager som det absolutt så ut til dere hadde. Og så forstår jeg du hadde med kokk og servitør, hva mer kan man ønske. Flotte bilder var det au.

    SvarSlett
  2. MPKP KONT.1/92 BRIGN

    Satt i bilen på vei hjem fra jobben i dag og fikk en telefon fra en god venn av meg og en tidligere kollega av deg.
    Han kunne fortelle meg at du var syk.
    Jeg har vært aktiv i forsvaret både innland og utland i mange år etter førsteganggstjenesten, har møtt mange befal og offiserer, og det er få offiserer som har festet seg til minnet, du er en av dem.
    Derfor vil jeg komme med dette innlegget.
    Jeg traff deg første gang i Vatneleieren 1992 og du ble senere sjefen min i brigaden, hvor jeg har et av mine stekeste minner fra tjenesten.
    Øvelse. Bli kjent i fjellet.
    Jeg mener å huske det var en 4 dagers marsj, i følge deg en kosetur. Hele MP kompaniet eksklusiv de som var på stasjonen var med.
    Etter 2 dager i de vakre omgivelsene som ingen la merke til, ba vi tynt om en teknisk hvil. Det innvilget du.
    Jeg husker som om det var i går hvordan en lang rekke med soldater, inkludert lagførere, veltet over på siden og bare pustet. 15 min hvile og ut på tur igjen.
    Jeg husker du tuslet forbi meg med hendene i lomma som om du var på søndagstur, min mistanke er at sekken din var tom.. :-) Det må den ha vært, jeg håper det, for så parkert som jeg ble da har jeg aldri vært, hverken før eller siden på fjelltur, og det har blitt fler enn den ene turen.
    Du lærte bort alt fra VIP eskorte til å holde hodet kaldt, noe jeg har videreført da jeg har hatt kongens klær på meg flere ganger.
    Ord blir fattige og man blir litt usikker på hva man skal si, det eneste som dukker opp i hodet til en gammel veteran er. Kjemp, kjemp og vinn.
    Et lite minne fra en som har vært under din kommando og som lærte noe :-)

    Cpl Olsen mpkp lag 4 kont.1/92

    SvarSlett