Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

onsdag 14. august 2013

Tilbake, om ikke til hverdagen...

...fortsatt har vi et par dager ferie, men skoleruta i Ullensaker tilsier at ungene begynner på skolen i morgen tidlig - så da var det bare å avbryte oppholdet på hytta og kuske hjem igjen.

Vi trives veldig godt på hytta, det er enkle forhold, for eksempel må vannet hentes i brønnen, men det føles som en rikdom når det står TO bøtter med vann på kjøkkenet. Flinke barn som får se og lære noen enkle sammenhenger - uten at de henter vann blir det vanskelig å varme vann på propankomfyren, og da blir det vanskelig å vaske opp - etter et par måltider er det ikke mer bestikk igjen. Et lite propan-kjøleskap som har plass til en TO-liter med iskrem og et par isbiter pluss mat til en to-tre dagers forbruk - "just in time logistics", drikke varer kjøles ned noen timer før bruk. Måltider planlegges noe nøyere og familien diskuterer hva som skal stå på menyen fremover på en litt annen måte enn hjemme.

Etter nest siste infusjon (2 Aug) fikk jeg med et par poser saltvann fra SUS og brukte dem til å få inn væske intravenøst på hytten. Etter forrige gang (9 Aug) lot jeg dem fjerne slangen fra vap'en, og sette Heparin-lås (anti-koagulerende), så da var det ingen vei tilbake, jeg måtte drikke selv. Konepone investerte i en ny blender (vi har jo aggregat for vaffelsteking og støvsuging) og har lagd milkshake til pasienten.

Nå er vi tilbake til strøm og wifi, vann i kranen og et stooort kjøleskap med ditto fryseskap. Litt flere muligheter til å oppbevare og tilberede mat som er tilpasset dagsformen. Nå har det stort sett gått greit med spisingen den siste uken, høydepunktet var langtidsstekt lår av Kvitsøylam, men jeg trenger mer for å legge på meg. Jeg sliter fortsatt med å få inn nok drikke, det blir til at det havner i den berømte "posen" i svelget, og så hostes eller må harkles opp igjen. Det går forholdsvis greit å drikke til mat - for eksempel chips og øl - ja, jeg vet - ille ;-) Eller som kokken på Flor og Fjære sier, lettere oppgitt: "det e' så gale" - tenk nederlender som snakker Stavangersk.


(Skal veie meg på Rad når jeg får infusjon på fredag, men tipper at jeg fortsatt skylder en 10-12 kilo - er fortsatt bare skyggen av en mann.)
Ellers er formen på oppadgående, jeg har traktert motorsag og kappet noen bjørketrær rundt hytta, samt kappet og kløvd disse til ved. Noen sekker ble det (ikke like mange som en normal sommerferie, men så ble årets ferie noe amputert på flere måter) og de ligger nå til tørk for bruk om et år eller to.

Jeg har også fått et par turer rundt Grunnevann, (vannet ved hytten)det er bare et par km rundt, men i og med at det er noe mer kupert, så tenker jeg at det tilsvarer en tur rundt Nordbytjernet. Siste runden ble gjennomført i ganske bra tempo, men jeg ble så sliten at jeg kastet opp etterpå. Alt med måte, jeg kjente det som et lite tilbakeslag, men det er greit å bli minnet på at om ånden er villig, så er kjødet fortsatt skrøpelig. Det er bare å ta det med ro og ikke pushe grensene for hardt.

I den litt større sammenhengen er det dessverre også slik - trass gode nyheter etter CT den 26 Juli - at selv om jeg er friskere, så er jeg, og blir IKKE frisk. Det betyr blant annet at jeg og familien må tenke grundig over hva jeg vil bruke tiden til fremover.

Slik sett var det også deilig å være på hytten, det er få distraksjoner - annet enn en nyinnkjøpt DAB-radio - og jeg har kunnet benytte mye av tiden til å lese. 3950 sider med noe fag, men mest krim og spenning, ble fasiten. Noe usosialt, men jeg har hatt behov for å konsentrere meg om meg selv de første par ukene etter sist cellegiftkur. Den siste uka har jeg også vært med og spilt litt brettspill og kortspill. Resten av familien har også satt pris på litt digital detox (selv om x-boxen har stått på siden vi kom hjem tidligere i dag).

De neste dagene vil bli brukt til noe hagearbeid, inkludert noe snekring, men vi holder oss vel rundt huset, for det meste.

Takk igjen til alle som har fulgt med og kommentert, enten her på bloggen eller via mail og mobil.

1 kommentar:

  1. Minner deg på hvem som er den beste broren - best til å hogge ved, se sammenhenger og forberede lammelår! Takk for tiden på Karibu :-)

    SvarSlett