Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

onsdag 13. februar 2013

CT-skanning gjennomført

Det var den dagen..transport, venting, melde seg i røntgenskranken, vente på blodprøve, ta blodprøve (for en gangs skyld sa ikke teknikeren/laboranten "nå kommer det et stikk"), gå til CT-venterom, (vente mer, ja) drikke 5 glass vann, tilsammen en liter i løpet av en time, (ikke gå på WC den siste timen før undersøkelsen). Vente. Legge seg på benken, bli instruert om å holde pusten,, ikke svelge, armene over hodet, armene langs siden, etc..èn gjennomkjøring, armene over hodet, da er det brystet som avbildes. Armene langs siden, ikke svelge, nå er det halsen. Kontrastvæske settes, repetèr i motsatt rekkefølge! Vente i tilfelle reaksjoner på kontrastvæsken, ta ut veneflon, vente mer i tilfelle (blødning?), returtransport...puh

Høres nok litt sutrete ut, men igjen - Radiumhospitalet er en stor maskin og de som jobber der får det til å fungere, det blir skarpe og tydelige bilder. Flinke er de! Så får jeg tåle å bruke dagen til dette ;-/

Så går det 14 dager før vi får resultatet - hvor bra har strålebehandlingen virket i området hals, kragebein, spiserør? Hvordan har spredningen til venstre lunge utviklet seg på 4 måneder (forrige CT). Har det kommet nye metastaser andre steder?

Frem til nå har det vært mulig å skyve på tanker om hva forskjellige svar på disse spørsmålene vil bety.

Selv om jeg ikke vet mer idag enn jeg visste igår, er konsekvensene nå rykket nærmere, dette kunstige hinderet "først gjennomføre CT" er nå ikke lenger der...

Og, nei, det er ikke moro å tenke på.

(Hvorfor tar det 14 dager før jeg får resultatet? Har ikke spurt, men kanskje er det fordi idag er onsdag, det er vinterferie til uken, og "min" lege har poliklinikk om onsdagene. Da er jo TO uker bare tida og veien.)

Si noe positivt, noe "Tigger"-aktig til slutt? Tja, jeg sitter jo her og skriver dette, det er jo ganske positivt, var ikke helt sikker på det 26. November.
Og, jo - planlegger guttetur om en måneds tid - kort skitur med hytteopphold. ;-)
Og, jo, - familien drar på hytten i påsken. (Selv om jeg føler at jeg ikke kan planlegge noe før jeg har fått et eventuelt behandlingsopplegg, tenker jeg at vi tross alt bor i Norge, og selv Radiumhospitalet tar ferie fra planlagte (forutsigbare) behandlinger).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar