Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

søndag 19. mai 2013

FJELLTUR og cellegift

Vel, det heter faktisk "Fjellet", ca 230 moh, et av de høyeste punktene i Jessheim-marka.
Det ligger drøye 1,5 km fra dørstokken og var akkurat passe langt for dagsformen. Nå er det så trangt i halsen at jeg sliter med å drikke - hadde med vannflaske, men tror at summen av inntak og harkling, spytte og oppkast var sånn cirka 0. Tilbake i godstolen prøver jeg på salvie te, med en teskje honning. Meget små munnfuller glir ned.

Forvarsel? Må vel regne med at det blir smått med både mat og drikke når cellegiften kommer i gang.
Desto viktigere å få beveget seg nå i forkant, 5 døgn med sengeligge (hvis jeg er heldig) gjør ikke underverker for muskelmasse og form. Så, det kunne vært lengre, men jeg får være glad for det jeg får til. Takk til konepone for turfølge og oppmuntring underveis.

Cellegift, ja...

CIFU-kur. "Kur"?? Ja, de kaller det kur - ikke helt sånn kurbad eller kur-opphold på spa...mer sånn "det som ikke dreper deg, gjør deg...svakere?"

Cisplatin første dag og Fluoruacil 1. tom 5. dag - 24 timer i døgnet tilkoblet pumpe som sørger for jevnt tilsig av giften. Forrige gang (over 4 år siden) jeg fikk cellegift var det stort sett en 4-timers jobb, en gang i uken. Nå er det 5 dagers innleggelse med ny start hver 21. dag. Jeg tenker jeg vet hva jeg skal bruke sommeren til. Og bivirkninger...smak på ordet celleGIFT en gang til...kvalme, håravfall, manglende matlyst, væskeansamling, svekket immunforsvar, såre slimhinner, hodepine, forstoppelse...var det noe mer da? Jada, listen fortsetter, men det får da være måte på hva jeg skal plage dere med, midt i langhelgen!

Fortsatt god pinse! Ny tur i morgen!

Cisplatin-molekylet.

1 kommentar:

  1. Det føles ikke rettferdig at du skal ha det så vondt og vanskelig. Et stort Nei , stopp dette, er det jeg har lyst å hyle ut. Men det hjelper så lite. Forstår godt at du tenker på de negative virkningene av cellegiften , men den vil jo hjelpe deg også .Du har vært så god til å finne frem sitater til ditt arkiv - "ikke tenk på hva som kan gå galt, tenk på hva som kan bli bra ! "
    Jeg heier videre !

    SvarSlett