Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

fredag 5. april 2013

Truthiness - endelig helg

http://well.blogs.nytimes.com/2013/04/04/living-with-cancer-truthiness/

Etter en forholdsvis hektisk 4-dagers uke kan jeg jeg lene meg tilbake i godstolen og sjekke noen kilder på internett. NY Times har en "wellblog" som tar opp en del temaer til ettertanke. Susan Grubar skriver noen gode innlegg om å leve med kreft, i denne linken introduserer hun begrepet "truthiness", en slags personalisert, selektiv omgang med sannheten

Kommentarene er ofte like gode, en Dr Rick Boulay skriver: "Although the term "truthiness" is new, the concept of "personal truths" is far older. We all manage to negotiate our lives through the selective acceptance of reality. We invite in those truths which we can bear and leave the others at the threshold, hoping that the doorbell may never again ring. Or that perhaps when it does, our personal truths may have edged ever so slightly closer towards an acceptable reality.

The successful cancer survivor lives comfortably in her truthiness, balancing acceptable and unacceptable versions of reality. To make it work, horizons must be short, living more comfortably in the "now". When feeling well, live fully, without regret, despite what a number or a scan or a exam may predict. The future is never more than an educated guess. The present is the truth."


"Selective acceptance of reality" - litt sånn selektiv lytting ;-)

I mitt tilfelle har jeg vært forholdsvis aktiv med veiledning/undervisning de siste dagene - og har brukt mye pust i et mindre klasserom - i den grad at da jeg skulle bruke et ukjent mikrofon/høyttalerutstyr i går ettermiddag, fikk jeg ikke frem nok pust/stemme til å "åpne" mikrofonen - det ble bare "grøt" i høyttaleren. Jeg måtte overlate til en kollega å ta den biten.

I dag tidlig holdt jeg en ny 45 minutters forelesning i plenum, hvor den trådløse mikrofonen mistet batterikraften etter 25 min. Mens batterier ble skiftet kunne jeg klare (tror jeg?) å få frem noen få setninger til bakerste rad helt på "fripust". Igjen får andre mene noe om faglig innhold, jeg er mest fornøyd med å ha fått til å levere leksjonen - og det selektive elementet ligger i at jeg velger å fokusere på det jeg FIKK til. Tigger, anyone?

Jeg stjeler et bilde fra NY Times:


God helg!
Og takk for støtten, dere vet hvem dere er!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar