Livskvalitet

"Det er ikke hvordan man har det, men hvordan man tar det!" "Are you a Tigger or an Eeyor?"

torsdag 7. mars 2013

Glede over de små ting?

Jeg er vel fortsatt i ettertanke etter legekonsultasjonen for en uke siden. Det kjennes fortsatt, også etter å ha vurdert nyhetene (se 27 Feb) "opp og ned og i mente", som om dette er gode nyheter. Vi puster litt roligere på "kort sikt", selv om det kanskje er enda mer usikkert hva tidsperspektivet er nå. Jeg har nok oppsummert at tilbakemeldingene gir meg tro på at sykdommen er mottakelig for behandling og at den ikke er veldig aggressiv. Alt er jo som kjent relativt, og jeg føler nå at jeg har relativt mer tid enn jeg fryktet før 27 Feb. Det kan bety at jeg får anledning til å tenke dype tanker om hva som gjør livet verdt å leve, og noe mer tid til å oppleve dette - men og at jeg må fordele de "gode opplevelsene" noe utover den tiden som er tilgjengelig. (Ref bloggens tittel)

Som jeg har vært inne på tidligere, det trenger jo ikke være de store, spektakulære eventene, bare i dag har jeg kunnet glede meg over (1) å kunne stå opp tidlig i et stille hus, fordi konepone skulle jobbe ettermiddag/kveld og derfor kunne se ungene vel avgårde på skolen. Det har den hyggelige følge-effekten (2) at jeg var først i kaffekøen på Statoil, kunne veksle noen hese ord med Elvis (Romerrikes tredje-blideste person ifølge avstemning i RB) og (3)få et brukbart kønummer i køen til rikshovedstaden. Det er mye verdt å ta turen på 39 minutter istedetfor det dobbelte når alle de andre har stått opp. (4) Det er fint å komme på jobb før alle andre og ha tid til å kikke gjennom avisene, sjekke email, besvare noen elektroniske henvendelser før kolleger og studenter gjør sitt nærvær gjeldende. (5) Det er mye verdt å jobbe med temaer som interesserer, selv om man innser at de ikke nødvendigvis interesserer særlig mange andre mennesker i verden ;-) (Som jeg sa til P idag: det er egentlig ganske nerdete av oss å diskutere disse tingene) [men for all del, det finnes mennesker som finner tilfredsstillelse i å drive grunnforskning på børstemakkens infløkte seksualliv]! (6) Fint å kjenne på at man har en jobb som både tidvis er meget hektisk, men også tidvis gir anledning til faglig fordypning. (7) Tilfredsstillende at studenter kommer og vil ha råd om oppgaveskriving og man føler å kunne hjelpe til (i heldige øyeblikk). (8) Dra hjem etter en full arbeidsdag, men samtidig tidsnok til å rekke ut av byen før køen står i operatunellen og alle de andre flaskehalsene på E6. (9) Komme hjem tidsnok til å frakte F på pianoøving, handle til middag, frakte F på håndball, lage middag, hente fra håndball og spise en god middag som ungene sier de liker ;-) (ingen selvfølge når det er fiskedag) (10) Spise middag etter at dagens utomhus-aktiviteter er gjennomført, mens det ennå er lyst ute (11) Hjelpe et barn med matteleksen og få et "takk for hjelpen" (12) Helt uanstrengt kunne liste mer enn 10 fine småting som gjør at også dette var en fin dag. (13) Utsikten til å se en fin film sammen med konepone når hun snart kommer hjem fra kveldsarbeid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar